BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, July 6, 2009

MATEMATIK dan kehidupan kita


MATEMATIK ...sebut math ni ramai yang tak suka..kenapa.susah ke...memang susah klo tak belajar..dan lagi susah klo orang ajar kita buat tak bodoh aje kan..dah tentu susah klo terus membodohkan diri untuk tidak mahu belajar..


Sepanjang 3 tahun aku kerja dgn company ni..my big manager alway told me bout math..and the important of maths...apa yang penting sgt tu..sekarang baru aku realize yang math itu adalah penting dalam kehidupan..

mengikut kajian seorang prof xxxxx(nama di rahsiakan )..orang yang bijak math boleh melakukan banyak kerja dalam seharian dan cepat utk bertindak dan memberi keputusan..benar ke?

memang benar..aku dari sekolah asrama penuh..semua pelajar educated(termasuk aku ke..maybe) didik siang malam utk berjaya..tapi x semua yang berjaya..

so bila dah masuk dunia perkerjaan aku sedar yang math adalah keperluan utk kita berjaya tak kira dlm apa bidang..first job aku kena belajar kerja mengikut schedule..guna calculation..math lagi..take out all material in daily works progress..math lagi nak kira barang2 kerja..dah siap kerja..kena hantar document hand over so ada dateline..math lagik..dari situ aku realise yang math adalah very2 important in daily life no matter what you do is math first...makcik jual sayur kat pasar borong depan rumah aku..jual beli pakai congak aje..math lagi..aku berkerja dgn calculation everyday dan aku mampu mebuat 3 dan lenih kerja dalam satu by using time schedule of my daily work..kena pandai organise masa...masa itu apa nombor kan..bila ada nombor tentu ada kira2..so apa itu ...matematik..matematik ...

aku ada baca tentang milkeyways(tak sure ejaan nya)..perkiraan masa...saintis nak pegi ke angkasa buat jet pakai nombor saje.apa itu matematik..mencipta roket dengan calculation ...

Bagi aku MATEMATIK adalah perkara pertama dalam hidup..buka mata..tengok jam.nak sembahyang subuh..nombor lagi..nak tutup mata juga tgk jam..nombor lagi...


Adakah saudara2 ku realise MATEMATIK dalam diri anda..kerana orang yang berjaya adalah orang sentiasa berkira2(bukan kira2 kedekut tau)..berMATEMATIK..

RASULLULLAH pernah berpesan bahawa orang yang sihat adalah orang yang sentiasa berfikir....jadi gunalah otak dan minda kita yang terlalu berharga utk berfikir dan fikir dan fikir lagi..kerana berfikir boleh melawan nafsu..jangan biarkan nafsu menguasai fikiran yang akan merosakkan prosessor otak anda..

wallahualam..but the fact is fact ...because math is the fact..not the imagination..

MATEMATIK ADALAH ILMU "PASTI"

ANDA MESTI "PASTI"



















0 comments: